Producent:
Louisiana Spirits, LLC / SPI Group
Pochodzenie:
USA
Regulacje:
Alcohol and Tobacco Tax and Trade Bureau (TTB)
Styl:
reszta świata
Klasyfikacja:
single traditional pot rum
Cena:
30 €
Surowiec:
nierafinowany cukier, melasa
Destylacja:
copper pot stills
Starzenie:
3 lata w beczkach po kalifornijskim czerwonym winie
Dodatek cukru:
nie
Domieszki:
niedookreślone
Alc/vol:
40%
Bayou powołano do życia jako spółkę w 2011. Pierwsze warianty - Silver i Spiced - zadebiutowały w 2013, następnie likier Satsuma w 2014 i wreszcie Select w 2015. W 2018 dodano Bayou Single Barrel #1, przemianowano Silver na White, a Select na Reserve. W 2019 Bayou wypuścił crème de la crème - XO Mardi Gras i powołał siostrzaną markę Gator Bite, do której przeniesiono Satsumę. Baczne oko spostrzeże jednak, że powyższe kalendarium nie uwzględnia dwóch najnowszych wariantów, mianowicie: Pink i Single Barrel #2. Ten ostatni gości dziś na moim stole, ale o tym za chwilę.
Bayou jest młodą marką, dla której aktywność w mediach społecznościowych stanowi oczywistość. Luźna, niezobowiązująca atmosfera i skrócony dystans charakteryzują komunikację online, która zresztą idealnie wpasowuje się we flow branży alkoholowej. Bayou stworzył profil na Facebooku w styczniu 2013, lecz przed rokiem zaprzestał postowania w internecie. 😶
Tymczasem linia produktowa brandu ewoluowała, a kamieniami milowymi przemian okazały się zmiany własnościowe i rebranding. Co ciekawe, owe zmiany można wychwycić przeglądając komunikację marki przez pryzmat jej działalności w social media. 🕵️
Początki były spodziewanie pełne entuzjazmu; z wizualizacjami logo i etykiety, z przygotowaniami do wielkiego, oficjalnego otwarcia czy z angażowaniem publiki w akcję 'toast to Louisiana'. Następnie tematy ogniskowały się wokół otwarcia centrum wycieczkowego i zdobywania kolejnych przyczółków sprzedażowych. Później pojawiły się przepisy kulinarne i koktajlowe oraz relacje z różnorakich imprez. Posty codzienne, zróżnicowane i autentyczne.
Pod koniec 2015 roku Bayou wchodzi w kooperację ze Stoli Group USA i nieco zmienia styl komunikacji. Mniej w nim przypadku, a więcej podkreślania dumy z amerykańskich korzeni; wspólnego celebrowania Dnia Weterana, Halloween czy kibicowania lokalnym drużynom futbolu amerykańskiego. Formuje się pewien porządek: country, przedruki z prasy, hasztagi #bayouarum i #BuyYouaBayou czy suchar spod znaku "gator's wednesday wisdom". Posty regularne i nadal liczne.
W 2018 Stoli Group wykupuje Bayou całkowicie i producent rumu przechodzi wszechstronny rebranding. Działalność w social media obiera kierunek stricte korporacyjny; materiały podlegają starannej selekcji, zdjęcia lśnią. Profesjonalnie, lecz plastikowo, bo bez emocji. Wreszcie w 2020 aktywność spada do pięciu postów miesięcznie; publikowanych zgodnie z grafikiem o stałych porach.
Pola trzciny cukrowej Luizjany usytuowane są w żyznej delcie rzeki Missisipi. Pośród dostawców nierafinowanego cukru i blackstrap melasy znajdziemy najstarszą amerykańską cukrownię M.A. Patout. Surowce poddawane są procesom pasteryzacji. Fermentacja z użyciem własnego szczepu drożdży trwa od 28 do 30 godzin. Destylację przeprowadzono w miedzianych alembikach. Single Barrel #2 leżakuje trzy lata w beczkach po kalifornijskim czerwonym winie, czym różni się od wariantu Single Barrel #1, który starzono przez dwa i pół roku w beczkach po whisky żytniej.
Z etykiety mojej butelki wynika, że rum wydestylowano w 2016, czyli teoretycznie mógł trafić do sprzedaży w 2019. W nieprzebranych czeluściach internetu nie znalazłem jednak adekwatnej wzmianki.
W zapachu figi, skórka pomarańczowa, żurawina. Lakier do drewna i syrop z mleczy. W smaku purée bananowe o smaku liczi 💡, chili i migdały. Finisz łagodny; dębowy z podmuchem czerwonego wina.