Producent:
Berentzen-Gruppe
Pochodzenie:
Gwatemala, Dominikana, Panama
Regulacje:
niedookreślone
Styl:
hiszpański
Klasyfikacja:
blended modernist
Cena:
25 €
Surowiec:
melasa, syrop z trzciny cukrowej (?)
Destylacja:
column stills (?)
Starzenie:
< 8 lat w beczkach po bourbonie z amerykańskiego białego dębu
Dodatek cukru:
niedookreślone
Domieszki:
niedookreślone
Alc/vol:
40%
Dopisek premium rum stanowi integralną część nazwy Tres Países. Ów zabieg, a w zasadzie autodeklaracja, ma zbudować określoną asocjację - sugerować wyższą jakość, jak również wypozycjonować markę na rynku - w segmencie premium właśnie.
Tyle że trudno o jednoznaczną definicję segmentu alkoholi premium, a nawet o takową definicję w ogóle. Świat dzieli się bowiem na romantyków, pokładających wiarę w marketing oraz na cyników, upatrujących w premium rodzaj framingu legitymującego wyższą cenę. Podzielam opinię tych drugich, nawet jeśli (idealistycznie) wolałbym mianem premium obwołać produkty autentyczne i transparentne.
Stąd nieco wbrew sobie, choć w intencji niepozostawania gołosłownym, a także w ramach eksperymentu, prześledźmy jak nasz dzisiejszy rum wypada w konfrontacji z zassanymi z sieci kryteriami alkoholu premium. Gotowi? Zaczynamy.
The Cost of Raw Ingredients
Tres Países - o czym informuje kartonowe opakowanie, opis na butelce, banderola na szyjce, a na dodatek barwna zawieszka - jest blendem rumów z trzech państw: Gwatemali, Panamy i Dominikany. Niemal pewne, że stosują surowiec z krajowych upraw. Mniej oczywiste, czy bazą jest jedynie melasa czy także miód z trzciny cukrowej.
The Role of Distillation and Production Methods
Bazowe destylarnie pozostają w ukryciu, stąd nie znamy specyfiki procesu technologicznego. Wspomniane kraje reprezentują styl hiszpański, więc najprawdopodobniej column stills.
Aging and Barrel Quality
Producent oświadcza, co następuje: “[...] aged up to 8 years in American Bourbon oak casks in a tropical climate”. Tymczasem znakiem rozpoznawczym stylu hiszpańskiego jest technika solera. Stąd niewykluczone, że dojrzewanie “do ośmiu lat” przykładowo dotyczy tylko ograniczonej partii, pozostającej w niewiadomej proporcji do reszty komponentów.
Small-Batch and Limited Production Runs.
Nie sposób wyrokować, skoro podmiotów jest więcej i pozostają anonimowe.
Brand Legacy and Heritage
Tres Países to marka należącą do Berentzen-Gruppe, celowo nie brandowana jako jej produkt. Wiąże się to z dziedzictwem i świadomością marki Berentzen; a konkretnie z jej kompetencją w produkcji słodko lepkich likierów owocowych. Uznano więc, że wiarygodność z macierzystej dziedziny okazałaby się balastem dla rozbudowywanego portfolio. Swoją drogą, grupą docelową oferty likierów owocowych są młodzi dorośli w wieku 18 - 25 lat; to etap kształtowania się preferencji, przeddzień emancypacji. Ekspansja w rum pozwala zagospodarować następną kohortę konsumentów.
Packaging and Presentation
Przyłożono dużą wagę do prezencji. Matowa czerń ogranicza wprawdzie czytelność, ale zarazem skłania do poświęcenia wzmożonej uwagi. Na niekorzyść działa niemożność oszacowania barwy trunku.
A Higher Proof: More Liquor, More Tax
Rzeczywiście zawartość procentowa alkoholu wpływa na stopień opodatkowania, a tym samym na cenę końcową. Niemniej jednak Tres Países butelkowany jest w standardowej mocy 40%.
Aging and Scarcity in the Market
Produkt zadebiutował w 2019 roku. Blendowanie rumów z różnych krajów nie jest innowacją.
Zadanie domowe: podliczyć punkty styczności.
W aromacie gruszka z limetką, cedr i biszkopt. W smaku dulce de leche, goździki oraz imbir. W posmaku wanilinowo-czekoladowy pudding.