Producent:
St. Lucia Distillers, Spiribam / GBH
Pochodzenie:
Saint Lucia
Regulacje:
niedookreślone
Styl:
brytyjski
Klasyfikacja:
single traditional blended rum
Cena:
25 €
Surowiec:
melasa
Destylacja:
Coffey column still, Vendome pot still
Starzenie:
2-3 lat w beczkach poburbonowych
Dodatek cukru:
do 5 g/L
Domieszki:
karmel
Alc/vol:
43%
Analizę historii, symboliki oraz kompozycji flag podejmuje dyscyplina pomocnicza historii - weksylologia. Nad wyraz ciekawie, w warstwie optycznej i znaczeniowej, prezentuje się flaga środkowoamerykańskiego państwa Saint Lucia. Zaprojektowana przez lokalnego artystę Sir Dunstana St. Omera w 1979, a więc wraz z nastaniem niepodległości, przyciąga uwagę modernistycznym układem geometrycznym jak również wyraźnym kontrastem kolorystycznym.
Błękitne tło, odzwierciedlające barwę tropikalnego nieba oraz szmaragd karaibskich mórz, symbolizuje wierność i lojalność. Centralnie ulokowany trójkąt równoramienny, optycznie dominujący nad kompozycją, wodzi wzrok ku górze, wywołując wrażenie wzrostu tudzież aspiracji. Za to bryła przywołuje majestatyczne, bliźniacze szczyty Pitons, znak rozpoznawczy rajskiej wyspy.
Trójkąty nakładają się na siebie, a ich kolory niosą kolejne warstwy znaczeniowe. Złoto to słoneczne Karaiby, kraina dobrobytu i pomyślności. Wreszcie czerń i biel uosabiają afrykańskie i europejskie dziedzictwo, przy czym projekt antycypuje dominację kultury czarnoskórej. W wymiarze symbolicznym rozchodzi się jednakże o harmonijną koegzystencję i współpracę międzyrasową.
Otóż nie mogę sobie odmówić krytycznej refleksji dotyczącej rodzimego podwórka. Bo skoro flaga jest symbolem, wokół którego społeczeństwo się jednoczy; symbolem wyrażającym wspólnotę historii, wyznawanych wartości i narodowych aspiracji, to skąd nieme przyzwolenie na zawłaszczanie patriotycznej symboliki przez środowiska ideologicznie dzielące Polaków na sort gorszy przeciwstawiony Polsce jedynej, prawdziwej, katolickiej (i wiadomo “bez tych wszystkich chrześcijańskich bredni”)?
W naiwności mojej dumam, jak dogłębnie niepatriotyczny, bo do cna bezproduktywny, jest nasz nieprzejednanie zaciekły podział polsko-polski. Wszak wszelki postęp rodzi się w dialogu i starciu odmiennych racji, podczas gdy nienawistna niezgoda służy jedynie śmiertelnym wrogom ojczyzny. 🦟
Wracając jednak do złotych plaż i szmaragdowych mórz: Bounty Dark jest tak samo ‘premium rum’ z nazwy, jak recenzowany poprzednio Tres Países. Gwoli sprawiedliwościi skonfrontujemy go zatem z tymi samymi kryteriami alkoholu premium.
The Cost of Raw Ingredients
Krajowa uprawa trzciny cukrowej została wyparta przez plantacje bananów w latach 60-tych. Obecnie stosowana melasa pochodzi w przeważającym stopniu z Dominikany.
The Role of Distillation and Production Methods
Bounty Rum to marka wytwarzana przez Saint Lucia Distillers, destylarnię o bogatych tradycjach i rozbudowanej infrastrukturze produkcyjnej: "1 column still + 3 pot stills (1 small John Dore + 1 large John Dore + 1 Vendome)". Początkowo blend ‘premium’ bazował jedynie na destylatach kolumnowych (Coffey), lecz od pewnego czasu wzbogacany jest komponentem alembikowym (Vendome).
Aging and Barrel Quality
Za stroną producenta: "Blend of column and pot distilled rum aged two to three years in ex-Bourbon casks". Znane jest też pochodzenie beczek: Jim Beam, Buffalo Trace i Jack Daniel’s.
Small-Batch and Limited Production Runs
No nie, Bounty ukierunkowany jest na rynek lokalny jako value-oriented brand.
Brand Legacy and Heritage
Marka Bounty posługuje się claimem “The Spirit of Saint Lucia” i uchodzi zarówno współcześnie jak i historycznie za flagowiec St. Lucia Distillers. Niemniej, dopiero brand Admiral Rodney czy choćby nawet Chairman’s Reserve celują w segment premium. Warto zaznaczyć, że właścieielem St. Lucia Distillers jest Groupe Bernard Hayot, natomiast Spiribam zarządza globalną dystrybucją i marketingiem.
Packaging and Presentation
Cylindryczna butelka z tłoczeniami na szkle, zestawienie złotej topografii na tle navy indigo, poza tym kontur róży wiatrów i metalowa nakrętka. Czy to estetyka premium to kwestia gustu, indywidualnej wrażliwości, a nade wszystko kontekstu kulturowego.
A Higher Proof: More Liquor, More Tax
43%.
W zapachu pigwa skąpana w miodzie, marcepan i kakao. Owocowy profil w smaku balansuje między śliwką a morelą; znośna pieprzność i mleczne kakao. Finisz śmietankowo-kakaowy, przebijają się nuty śliwkowe.